❄️ The Christmas Tag ❄️

Så for dagens indlæg, vil jeg svare på nogle generelle spørgsmål om julen. Hvis du har lyst må du meget gerne selv svare på dem i kommentarfeltet, så jeg kan læse hvad du kan lide og hvad du synes der er så specielt omkring denne tid på året ☺️


1: Hvornår begynder du at blive spændt omkring julen?
For mig varier det fra år til år, hvor jeg sidste år ikke blev særlig spændt på det før et par dage før den 24, kan jeg godt mærke i år at jeg allerede i slutningen af november sad klar på en playlist på Spotify med alle de gode og traditionelle sange, og med en masse ideer om hvad der skulle ske og laves i december måneden. 


2: Får du stadig adventsgaver, og har du en julekalender?
Jeg ligger ikke fingre mellem, at jeg selvfølgelig hvert år må have en julekalender, om det så bare er en til 10 kroner. Men det er selvfølgelig også for hyggensskyld, at man hver morgen kan åbne endnu en låge og hver dag tælle ned. Jeg har i år en Frozen chokolade kalender, som jeg har fået af min far. Angående adventsgaver, er det også noget jeg får. Jeg fik her sidste søndag et gavekort til Matas, som er en super god ide, da den kan bruges til køb, af lige hvad man har brug for. 


3: Hvad er din yndlingsjulefilm?
Uha, hvis jeg skal være ærlig er det et utrolig svært spørgsmål, da jeg ikke vil sige, at der er en som er den ultimative bedste. Men har dog en masse som jeg skal se hvert år, og nogle gange kan det også ske, at jeg ser dem flere gange i løbet af måneden. Disse 10 er mine ynglings:
Titlerne er her trykbare, så at man bliver direkte sendt videre til IMDB siden for filmen. 

4: Har du nogle særlige juleminder?
Jeg kan huske en jul, hvor vi holdte det over i vestjylland som vi gør hvert andet år. Min fætter som er et år yngre end mig, havde fået et kæmpe plastik kampfly, som man kunne skyde med missiler fra, og vi var begge helt oppe og kører over denne "fede" gave. Men som vi havde taget den ud af boksen, og sat missilerne i, begyndte flyet begyndte at affyre dem. Det var noget som vi undrede os meget over, da ingen rørte ved flyet og vi endte med at lægge flyet i en papkasse og mente at det var spøgelser som pillede ved flyet. 


5: Hvordan ser din juleaftensdag ud?
Den kan se 2 måde ud, da vi skifter hvert år mellem hvor det bliver holdt. Hvis vi er hjemme, så bruger vi dagen på at gøre klar. Det vil sige maden, som skal laves og bordet som skal pyntes og dækkes. Jeg ber hvert år mine forældre om, at vi skal i kirke, hvilket er noget som specielt min far gerne vil, men det er ikke hvert år vi får tid til det. 

Hvis vi skal ud af huset og holde det hos min mors bror, så kører vi tidligt på dagen, så vi ikke kommer derover for sent. De har jo så muligvis pyntet op og gjort klar, men hvor maden stadig er i gang med at blive lavet. Vi plejer derover, at tage i deres lille hyggelige kirke, hvor vi også kan se til gravpladserne, hvor min mors familie ligger begravet. 


6: Hvad spiser du juleaften?
Vi får selvfølgelig and, med kartofler og brunsovs. Dertil brune kartofler, rødkål, sukkerkogte æbler med gelé, franske kartofler (chips), meny chips og risalamande. Plus en masse juleslik til aftenskaffen og gaveoplukningstiden. 


7: Har du nogle juletraditioner?
Jeg har to meget vigtige traditioner, som er noget vi skal have gjort hvert år. Den ene er en jeg har med min fars del, hvor vi (helts en søndag i december, før juleaftenen), er sammen og laver konfekt. Det er noget vi har gjort så langt tid jeg kan huske tilbage, og jeg håber indeligt at det er en tradition vi vil holde fast i. Det samme med min tradition med min mors familie, hvor vi hvert år den 26 mødes, og får julemad, men hvor vi også bare kan ses, nu hvor vi jo bor en del kilometer væk fra hinanden. Vi mødes lige præcis på den dato, da det er min bedstefars fødselsdag og det startede ud med at vi samles pga, at vi skulle fejre ham. Desværre er han ikke længere tilstede og vi må så fælles mindes ham og min bedstemor.


8: Hvad er dine yndlingsjulesange?
En jul uden: Last Christmas (Wham), All i want for christmas (Mariah Carey), Santa Baby (Eartha Kitt), Rockin' around the christmas tree (Brenda Lee), White Christmas (Bing Crosby), Merry christmas everyone (Shakin' Stevens). 


9: Hvad er den bedste julegave, du har modtaget?
Jeg ved det lyder som et klassisk svar, men jeg er selvfølgelig glad for alle mine gaver, da de hver og en har opfyldt lige de behov jeg har haft. Jeg har gennemårene også lidt mistet tanken om den "perfekt" ønskeseddel, da det ikke længere bare handler om at krydse en masse ting af i et katalog, men faktisk ønske sig noget som man gerne vil have, har brug for og kan lide. 


10: Ægte eller falsk juletræ?
Ægte 100%, falske er ikke velkommen i vores hus ;) 


11: Hvad er dit yndlingsjuleprodukt til læberne?
Læbepomade, da ens læber i det kolde vejr vi har, virkelig har brug for noget hjælp! 


12: Hvad er dine top 3 juleønsker i år?
Mine ønsker her i år, er virkelige dårlige, da jeg som sådan ikke lige står og mangler noget bestemt. Men et ønske jeg nok helts vil have, er en bog fra samlingen Mortal instruments. 


13: Hvad er dine planer for juleaften?
Vi har ikke fået planerne fuldstændige på plads endnu, men jeg regner med, at vi skal til vestjylland, da vi sidste år holdte jul herhjemme. Hvilket også er rart, da det er et stykke tid siden jeg har set mine fætre og kusine, plus morbror og tante. 


14: Hvad er det bedste ved julen?
Jeg vil helt ærligt sige, at det bedste er, at det samler familien, og stemningen som byder på hygge, hjemmebag og den traditionelle juleaften. Måneden er i sig selv mørk og depressiv, men med et lys som holder os kørende hver dag og et fælles holdepunkt, gør det december til en af mine favoritter. 

Jeg vil dog sige, at julen har ændret sig meget fra da man var mindre til nu her og jeg vil gætte på at den ændre sig mere når jeg selv får en familie. Men om det er en skidt ting, kan jeg ikke svarer på. Jeg tror bare, at så længe man holder traditionerne ved lige og huske på hvad der gør tiden så speciel, så skal resten nok komme. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Bucketlist for 2018

Karrieredrømme og samfundets forventninger

Konfekt🍫