Bucketlist for 2018

Dagens indlæg er på en måde en fortsættelse og i relation til emnet jeg tog op i går. I dag vil jeg nemlig gennemgå den liste jeg har lavet for 2018. Hvert år, når man er i tiden omkring nytårsskiftet - om det så er julefrokoster, selve nytårsaften eller i dagene efter, imens man måske plejer sine tømmermænd, laver en stor del denne liste. Listen er forskellige for hver især, men der er tit gennemgangere, som alle folk kan relatere til eller ønske for sig selv og sit liv. Som man siger "New Year, New Me". Men hvor tit forløber det sig på den måde, at man når året er omme, kan sige at man har opnået punkterne på listen. Jeg kan ærligt fortælle at det ALDRIG er sket for mig - uanset hvor får krav det var. Set tilbage, kan jeg ikke andet end grine over hvor hurtigt jeg gav op og fortsatte i den samme rutine, som året før. 
Men da vi gik ind i 2018, prøvede jeg i selskab med nogle skønne piger, at kreere en liste som havde en blanding af nogenlunde lette og lidt mere udfordrende punkter. 10 ting kom jeg frem til. Nu er vi i august og jeg har knap nok styr på hvad listen egentlig indeholder. Hvilket nok er et dårligt tegn ;) 
Flere af dem jeg har derpå, kan ikke 100% afgøres hvornår de er opfyldt, men det handler vel mest om at prøve - lidt gør meget. Listen har jeg knækket fra hinanden, for at lettere forklare og evaluere.
1. Mere spontan.
Jeg er en af de personer som gerne vil have alt på plads, inden der skal gøres og siges noget. Men da det sidder så dybt i ens personlighed og rutine, er det et punkt som ikke bare lige bliver ændret fra en dag til en anden. Min idé var derfor at jeg, når dette år er ovre, kan se tilbage og forhåbentlig se en gradvis ændring.
2. Løb hver uge
Som nogle ved har jeg tidligere gået på skoler, hvor løb var en del af hverdagene. I de sidste 3 år af folkeskolen morgenløb vi 2 gange om ugen. På efterskolen var det en realitet at vi hver morgen skulle ud på en rute. Dertil har jeg en familie, hvor min far tidligere har løbet marathon løb, min mor går til løb 3 gange om ugen og en søster som har været til et par halv-marathon. Traditionen er at vi hvert år deltager i Marselisløbet på tangkrogen (I år er det min 21 gang). Derfor mente jeg at dette mål kunne være ok let - men det var det ikke. Fandt hurtigt ud af at løb som sådan ikke lokker og det derfor tager en del power, for at slæbe mig ud på en tur. Men som sagt i gårsdagens indlæg, har jeg jo mere tid nu og forhåbentlig kan det ændre lidt på min motivation.
3. Mere glad/positiv
Hvem ønsker ikke det? Jeg har en tildens til at sommetider være lidt pessimistisk og derudover har jeg haft et mentalt helbred de sidste 5 år som svinger op og ned som en vild forlystelse. Derfor tror jeg at dette punkt er en af de vigtigste for mig. Det er vigtigt at værdsætte livet og hvad man har omkring sig. Familie, venner, egenskaber. Huske og fremhæve sejrene, fremfor tabene.
4. Få en stivkrampevaccination
For en masse, ville dette punkt være ligegyldigt og ikke nok til at komme på denne liste. Men når det så er sagt, kan jeg til dem som ikke ved det, fortælle at jeg har angst for nåle (kanyler - mere om det i næste indlæg). Derfor ville det være det vildeste for mig, at få "vinget" af, men jeg ved dog godt det nok ikke kommer til at ske i 2018..
5. Få mindst 7 timers søvn
Denne "buketlist" blev skrevet da jeg var i sidste halvår af 3g og dermed betød at jeg skulle stå op hver morgen senest kl 6 for at nå alt og komme i skole til kl 8. Og da jeg er et b-menneske, som mener der først er tid til det vigtige kl 00-01 om natten, medførte det ofte maks 6 timers søvn. Tror jeg i en lang periode levede på 4-5 timers søvn i hverdagene - enhver ved dog at det ikke kan medføre god nok koncentration og gåpåmod i skoletiden, men hey jeg kom igennem det og er nu færdig. Derefter har oceaner af tid haft en effekt på mig og nu kan jeg efterhånden ikke vågne medmindre jeg har fået +9 timer. Mindst. Så man kan på en måde sige at jeg har halvt klaret dette punkt, da det opvejer hinanden ;)
6. Få et kørekort
Noget som efterhånden min mor ønsker for mig mere for mig end jeg gør. Det var sagt på en pæn måde, da jeg ikke gide starte en lang roman om det emne. Kan bare slutte den hurtigt af med at sige, at det er blevet en principsag, at jeg ikke foreløbigt skal have taget et.
7. Mal mere
At male gør mig glad og afstresser mig bedre end noget andet. Men som sagt tidligere blev den liste skrevet midt i afleverings stress, ingen søvn og det var derfor ikke lige tid jeg havde mest af, når det kom til den kreative fritidsaktivitet.
8. Få et job
Et projekt som jeg langt om længe er i gang med. Min psykolog sagde til mig i 10 klasse, at når jeg skulle gå på gymnasium, ville det nok være bedst for mig at undgå noget som ville stresse mig endnu mere. Men da jeg nu er en fri fugl, skal jeg ud på opdagelse efter et sted som fascinere mig.
9. Tag ud og rejse
Skrevet med henblik på sabbatårets muligheder. Men da jeg først lige skal arbejde og DK har været fyldt med godt vejr de sidste par måneder (hurra for global opvarmning... joke), er det nok noget som først sker i 2019.
10. Læs mindst 2 bøger
Jeg sluttede 3g af med at læse Constanse Ring og Et Dukkehjem i forbindelse med min SRP. Begge er meget interessante, hvis man finder kvindernes position i det moderne gennembrud spændende. Dertil fik jeg også læst Det Forsømte Forår i dansk. Men derudover er jeg påbegyndt Thomas Hardy's Fjernt fra verdens vrimmel (Far from the madding crowd) og Abdel Aziz Mahmoud's Hvor taler du flot dansk. Abdels bog kan man hente gratis og læse fx via iBooks: https://www.abdel.dk/



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Karrieredrømme og samfundets forventninger

Konfekt🍫

SIGNE's KØKKEN - APPLE SURPRISE