2018 - Tid til hobbyer

Vi er nu over halvejs inde i 2018 og som dette års student, er der åbnet sig flere muligheder. Jeg har ekstra meget tid i hverdagen og trods jeg nyder at vende om på dag og nat, og at kunne sige man har brugt dagen på ingenting, søger jeg noget mere. Noget udfordrende, som kan teste min (sommetider) rigtig dårlige tålmodighed og evne til at fokusere. Jeg er derfor gået i gang med at strikke. Og selvom det gå langsomt fremad, nyder jeg stunderne udenfor i det gode vejr hvor jeg, med god musik i ørene, kan sidde og fordybe mig i stikkeriernes verden. 
Men jeg føler dog ikke helt min motivation er der for det 100%, selvom jeg prøver. Ærligtalt har min motivation for ting nok lidt gået tabt, midt i kampen om at overleve gymnasium tiden. Men burde man ikke været interesseret og opsøgende, når det kommer til emner man selv finder spændende? 

Jeg har altid været en meget kreativ person, som har nydt alt der omhandlede at give slip og lade fantasien og mit indre barn slippe fri. Dvs at jeg tidligere har kreeret lige fra malerier til tegninger til simple ting som smykker og perleplader. Men hvor, imens jeg gik i gym, kunne undskylde mit kreative fravær via stress og for lidt tid til at sætte mig ned, har jeg ikke længere nogen undskyldning. Derfor har jeg længe overvejet om det ville gøre en forskel hvis man startede til en kreativ fritidsaktivitet, hvor man dermed blev "tvunget" til at slappe af og lade kreativiteten flyde. For når jeg først sidder med det, kan timer føles som minutter, og inden jeg ved at det er klokken 3 om natten. 

Men for lige at vende tilbage til valget af strikning, som nogle (formentlig mange) unge vil mene er mærkeligt når man er 20 år gammel, kommer her grunden. Jeg har gennem årene begyndt en liste af ting jeg vil opnå, se, gøre, osv inden jeg (bliver for gammel eller) dør. Flere af dem er tager udgangspunkt i egenskaber/talenter min bedstemor havde. Hun er den som var den kreative og hende jeg vil mene jeg har fået min fascination fra. Min mor har selvfølgelig lært en del fra hende, men da hun ikke gør det til hverdag eller for den sags skyld interessere sig for det, er hun en del rusten. Det er dog stadig hende som lære mig hvordan jeg skal strikke. For at nævne nogle at de kreativ punkter på min liste, har jeg: Strikke, hækle, sy, keramik og broderi. 

Min bedstemor var en gennemført kvinde, som kunne alt og mere til, når det kom til den traditionelle hustru 50 år tilbage i tiden. Men jeg har en idé om at hvis jeg kunne spørge Mr Darcy, ville han på nogle punkter kunne omtale hende som en "accomplised woman".

[Miss Bingley:] "Oh! certainly," cried his faithful assistant, "no [woman] can be really esteemed accomplished who does not greatly surpass what is usually met with.  A woman must have a thorough knowledge of music, singing, drawing, dancing, and the modern languages, to deserve the word; and besides all this, she must possess a certain something in her air and manner of walking, the tone of her voice, her address and expressions, or the word will be but half-deserved." - Chapter 8, Pride and Prejudice

For de helt uvidende, kan jeg blot sige at det er sjældent man finder sådan en kvinde, som der er beskrevet. Men jeg gad godt kunne opfylde de forskellige krav. Længe har jeg ønsket at kunne spille klaver og jeg ved at "øvelse gør mester", men for mit vedkommende kræver det en hel del øvelse ;) 
Når alt kommer til alt, handler det bare om at starte et sted og ikke gøre det svære for en end det man burde. Man bliver ikke P. Picasso, W. Mozart eller W. Houston på en dag. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Bucketlist for 2018

Karrieredrømme og samfundets forventninger

Konfekt🍫